lördag, juni 02, 2007

Trötta argument från gamla män (och kvinnor)

Jag antar att inte många missat debattartikeln i dn signerad Thorbjörn Fälldin, Alf Svensson, Ingegerd Troedsson m. fl. Bevara äktenskapet mellan man och kvinna. Varför? Barnen. Biologi. Det ska vara som det alltid har varit. För att det alltid varit så.

Ponera att det var rätt längesedan äktenskapet var en kristen samlevnadsritutal, numera är det ett gemensamt beslut av att säkerställa juridiska rättigheter och skyldigheter, främst för de som gifter sig men också för barnen. För barn kommer till världen oavsett vilken liv föräldrarna lever. Och jag kan inte tänka mig att barnen med samkönade föräldrar skulle må sämre av att ha juridiska hållhakar på sina föräldrar. Sådant som man kan systematisera inom exempelvis äktenskapet. För det är mer än bara äktenskapet som skulle behöva uppdateras, och jag vet att jag byter ämne men det var inte jag som slängde in would somebody please think about the children. För trots de bästa intentioner så kan det bli riktigt rörigt. Vilket förstås också är sant i de flesta situationer med separerande föräldrar. Det här senare fallet hade jag egentligen tänkt lägga ut texten lite mer om. Lägg gärna in förslag i kommentarerna på hur du reflekterar över vad som vore bäst för alla, också barnen.

Detaljerna i Alf och Co's debattattikeln har granskats i otroligt många bloggar så jag tänkte inte gå in på detaljerna utan "bara" slussa vidare. Läs till exempel "Äktenskapsartikeln i dn" (Antigayretorik)

Inga kommentarer:

Sveriges bloggarmé