söndag, januari 28, 2007

Lite mer tekniskt snack

Om man är en blogg-newbie och funderar på vars/hur man hittar bloggar eller var man kan börja blogga så finns en mycket bra sammanställning hos primelabs.

Om du funderar på vad som kan tänkas göra en blogg tll en "succé" finns en spännande reflektion över det hos älskade dumburk.

En tanke reflektion innan man eventuellt väljer framgångskoncept är att kanske man inte vill bli någon succé, utan har en helt annan målsättning. Pratar förstås inte katastrofblogg utan att man, om man tänker efter, kanske mest har som förhoppning att uppdatera vänner på annan ort om vad som sker. Det är inte helt fel att fundera på vad som kan tänkas vara ens grej, vem man skulle vilja läsa. Om man inte vill att "vem som helst" ska kunna koppla din blogg till dig (anonymitet).

Kan också hända att man vill skriva en så kallad personlig blogg mest för sin egen skull och hoppas på dialog men då kan det vara bra att fundera på om det är för bekräftelse eller för att reda ut sina tankar.

Vad finns det för skäl till att blogga? Hakke snackar om hans skäl, ganska många bra anledningar.

För mig är största skälet till att blogga helt enkelt för att jag känner för att uttrycka mig och dela med mig om vad som engagerar, med en ganska difus målgrupp, som dock har vännerna i centrum. Men nu pratade jag visst om den personliga bloggen. Anledningen till denna blogg är väl ganska så uppenbar... Typ arena för kontaktknytning, tips och trix mm. (Sedan om medlen är tillräckliga för att nå upp till målsättningen återstår att se.) Work in progress är ganska så tufft.

Inga kommentarer:

Sveriges bloggarmé