söndag, januari 28, 2007

Svårt att hålla koll?

Har du hittat så många nya bloggar att det börjar bli svårt veta vad du läst och tidskrävande att titta in på alla?

Då finns det något som heter RSS-läsare. (RSS står för rich site summary men det kan du glömma igen.) Från de flesta blogga publiceras det en feed, ett flöde. Alltså rubriker och text i inläggen. Har man en RSS-läsare kan man lägga de bloggar man vill läsa och dessutom få översikt i vilka inlägg man läst och inte läst.

Man kan antingen installera ett RSS-läsar-program eller använda en webb-baserad RSS-läsare. Själv använder jag en webb-baserad: bloglines.com. Först måste man berätta vilka bloggar man vill läsa, det gör enklast genom att klicka på "add" och skriva in adressen. För att vidare illustrera möjligheterna kommer en skärmdump. Som synes har jag kategoriserat de bloggar jag läser genom att lägga dem i mappar. Dessa mappar går att döpa till vad som helst. Har gjort namnen på bloggarna (bloggtitlarna) i mappen suddiga.

När nya inlägg publiceras någonstans så syns det som en fetstilt bloggtitel efterföljt av en siffra som berättar hur många nya inlägg det rör sig om. (RSS-läsaren berättar om alla inlägg som publicerats sedan jag senast var inloggad och tittade.) Om jag klickar på bloggtiteln kan jag direkt läsa de senaste inläggen (i detta exempel från tjuvlyssnat.) Vill jag kommentera inlägget eller gå till bloggen, så är rubriken till inläggen en länk till detsamma.

(klicka på bilden för större version.)

Andra använder till exempel wizz som verkar vara en bra tilläggsfunktion till finfina webb-läsaren firefox (nedladdningslänk, svensk version).

Fördelen med att installera ett separat program är att man sparar ner allt på sin dator och kan läsa det när och hur man vill, (faktiskt även om det tagit bort av författaren). Fördelen med en webbaserad är att man reder sig med vilken dator som helst och det kanske inte är så viktigt att läsa sånt som en bloggare ångrat sig om.

Inga kommentarer:

Sveriges bloggarmé