lördag, mars 31, 2007

Go' kväll

Har funderat lite på det där med var skivsamlingen eventuellt säger om en människa. Givetvis är det lite befängt att dra slutsatser om folk utifrån vilka skivor de äger eller lyssnar på. Fast på kul tänkte jag filosofera lite runt det.

Jag antar att inte många argumenterar mot att det lätt generaliserat är så att en hel del skivor snirklar sig in i ens samling på andra grunder än att man plötsligt blivit varse om deras musikaliska kvalitet. Man har bland annat hypefaktorn, hjärntvättsfaktorn, coolhetsfaktor, orginalfaktorn, det-är-ju-en-klassiker-faktorn, snyggt-omslagsfaktorn, snygg-sångerska-faktorn, nästan-gratis-ursäkten och något slags hbt-kriterium.

Hur många har inte åtminstone övervägt att ladda ner/köpa en skiva för att basisten är flata. Eller sångerskan ger tydliga gayvibbar....

Jag läste om en tjej som kallar sig KT Tunstall. Hon har tydligen regnbågsfärgade hängslen på sig på det självbetitlade albumet. Att denna attiralj hade något med gay att göra hade hon inte en aning om, säger hon i en intervju. Men likaväl så har det omedvetna draget givit henne "a massive lesbian fan base". Vilket hon tar som en komplimang. Nu säger jag inte att bruden är dålig, tvärsom är hon grym. Jag började lyssna på henne efter att nån brittisk tidning hypat debutalbumet...

Vad gör en flatig skivsamling. Testa?

Har du skivor av..

... Eva Dahlgren, allt hon släppt ungefär?

... Melissa Etheridge, Melissa Ferrick eller Joan Jett?

... KD Lang eller Indigo Girls?

... Le Tigre, Tegan & Sara, Peaches eller Bitch & Animal?

... Ani Difranco?

... Mirah, Doria Roberts, Me'Shell NdegeOcello eller Tracy Chapman?

... Tatu eller Addis Black Widdow?

... Alanis, Janis Joplin, PJ Harvey eller Patty Smith?

Har du minst tre skivor med regnbåge på omslaget? (exempel Pink Floyd - Dark Side of the Moon).

Gångra ihop antal skivor per rad plus en. Dubbla siffran om skivsamlingen till minst 50% innehåller brudar eller tjejfrontade band. Tredubbla vid minst 60% Osv.

Exempel: 1 x 1 x 1 x 3 x 15 x 2 x 2 x 6 x 2 x 3

Vill du ha procenttal? Dela med antal skivor i skivsamlingen. Klart. 29 %

Högst ovetenskapligt... Hur gay är din musiksamling?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tori Amos, Scissor sisters, Norah Jones....? :)

hobbit sa...

Hehe, jo :)

Anonym sa...

Jag måste vara straight, har inte några av dessa skivor som finns bland dessa skivsamlingarna. Räknas inte Celine Dion?

Anonym sa...

Vojne Vojne...
Jag har precis ALLT med Eva Dahlgren, kvinnan har inte fått släppa varken en skiva eller bok utan att jag stått och hängt på låset samma dag som de släpper det :)

hobbit sa...

majs: Eller också inte :P Och skulle tro att Celine väcker viss misstänksamhet hon med, speciellt om hon sjunger på franska.

josse: hehe, vojne. för mig är det difranco som lockar mig till låset...

Sveriges bloggarmé